In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. het toestaan van het afrekenen als gastgebruiker in je webshop.

Je kent het waarschijnlijk wel. Je besluit iets online te gaan kopen, voegt het product toe aan je winkelmand en klikt op ‘bestellen’. Helemaal klaar om het product te gaan afrekenen, land je op een inlogscherm. Maar je hebt geen account. Die zul je dus aan moeten maken. Maar deze webshop ken je eigenlijk verder niet. Er komen allerlei vragen in je op. Waarom moet ik een account hebben? Wat gaan ze met mijn gegevens doen? Gaan ze mij nu constant mailtjes sturen? Geven ze mijn gegevens door aan derde partijen? Allerlei redenen om te gaan twijfelen of je het product (hier) nog wel wilt kopen.

Als eigenaar van de webshop loop je hier dus een risico. Natuurlijk heeft het veel voordelen voor je shop wanneer gebruikers zich registeren. Je kunt ze benaderen over hun (nog niet) voltooide aankoop, aanbiedingen sturen, content toespitsen en om reviews vragen. Allerlei manieren om je gebruiker terug te laten keren naar je shop. En zelfs je gebruiker heeft daar vaak baat bij. Maar je vraagt er dan ook wel wat voor terug: iemands persoonlijke gegevens. En daar kun je aankopen en klanten mee mislopen.

Afrekenen als gastgebruiker

Zeker bij een nieuwe gebruiker is de drempel erg hoog om een account aan te maken. Zij kennen je niet en geven liever niet hun persoonlijke gegevens aan een vreemde. Het is daarom erg fijn als er de optie is om als gast af te rekenen. De gegevens die dan worden achtergelaten, worden uitsluiten gebruikt voor de aankoop. Gebruikers krijgen daarmee de vrijheid om jouw shop en jouw merk te leren kennen, zonder dat ze direct ergens aan vast zitten. Maar hoe zorg je er dan voor dat die gebruikers terugkeren?

Engagement

Wanneer gebruikers een goede ervaring met je shop hebben, kan er iets ontstaan dat veel meer waard is dan een aantal persoonlijke gegevens. Dat is namelijk engagement. Heel kort gezegd is dit de betrokkenheid tussen de klant en het bedrijf. Wanneer je een goede ervaring hebt met een winkel of merk, kom je hier veel sneller terug en zal je deze zelfs aan anderen aanraden. En dat moet je als bedrijf zien te bereiken. Natuurlijk komen daar heel veel dingen bij kijken, maar een goede gebruikerservaring is hier een hele belangrijke van.

Haal de drempel weg

Wanneer jij je gebruikers toestaat om als gast af te rekenen, haal je een drempel in het bestelproces weg.  Je gebruiker kan dan namelijk sneller afrekenen, zonder de twijfels die ontstaan bij het aanmaken van een account. Je verbetert zo een onderdeel van de gebruikerservaring. Daarnaast kunnen de mensen die wel een account hebben of willen, deze alsnog aanmaken. Je haalt dus niets weg, maar voegt alleen iets toe. Dit maakt de kans groter dat mensen een aankoop doen en klant worden.

Kortom: maak het mogelijk voor je gebruikers om als gast af te rekenen en hou in de gaten wat het effect is op je conversie en aantal (terugkerende) klanten.

Wil je het gaan uitproberen, maar heb je vragen of hulp nodig? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Het schrijven van goede copy | Growth Hack #13

De waarde van goede teksten wordt nog wel eens onderschat. Maar copy heeft een grote invloed op de conversie van je…

Een live chat op je website | Growth Hack #11

Live chats zie je steeds vaker terugkomen op websites. Meestal zie je rechtsonder een label staan waar na klikken een…

De laadtijd van je pagina’s | Growth Hack #10

De laadtijd van je pagina’s heeft invloed op de gebruikservaring van je website. Gebruikers verwachten dat een pagina…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op