Met je website wil je meer dan alleen zichtbaar zijn. Grote aantallen bezoekers betekenen uiteindelijk weinig als je conversie slecht is. Wij leggen je graag uit hoe je met een nieuw design van je website kan zorgen voor een betere websiteconversie.

Niet elk nieuw design zorgt voor betere conversie. Maar er zijn een aantal best practices waarmee je de conversie van je website een flinke boost kunt geven.

 

Wat zijn je conversiedoelen?

Hoe meer bezoekers op je website tot actie over gaan, des te beter je conversie. Hiervoor zijn vaak meerdere stappen nodig, zogenaamde micro-conversies. Denk bijvoorbeeld aan een product op je wish list zetten, in je winkelmandje stoppen of het aanmaken van een account.

Het zijn allemaal belangrijke stappen die de bezoeker net een stukje dichterbij de uiteindelijke aankoop (conversie) brengen. Maar conversie hoeft niet alleen te gaan om online aankopen. Conversie voor B2B websites heeft te maken met het aanvragen van informatie of het abonneren op een nieuwsbrief.

 

Slechte conversie door webdesign

Een slechte conversie kan met verschillende zaken te maken hebben. Wellicht is er helemaal geen behoefte aan je product of dienst. Maar slechte conversie kan ook te maken hebben met het design van je website.

Zo is een slechte user experience een belangrijke reden voor lage conversie. Ook kunnen onderdelen op je website schreeuwen om aandacht, terwijl ze niet naar de uiteindelijke gewenste conversie leiden. Zo trek je bezoekers de verkeerde kant op.

 

Optimaliseren van je conversie

Wil je de conversie van je website verbeteren, begin dan met de volgende elementen:

  • Stel een sterke waardepropositie op. Beschrijf duidelijk wat de daadwerkelijke reden is waarom klanten bij jou moeten zijn.
  • Zorg dat de inhoud van elke webpagina in lijn is met wat de bezoeker daar verwacht (relevantie).
  • Een goede eerste indruk en een prettige user experience zijn cruciaal. Zorg met je teksten, afbeeldingen en buttons voor een natuurlijke flow door de pagina’s.
  • Creëer een gevoel van urgentie. Zo worden bezoekers sneller aangezet tot een volgende stap in het conversieproces.

 

Laat je website vrijblijvend scannen door onze Rox experts. Maak vrijblijvend gebruik van de Rox Quickscan.

 

Designelementen voor betere conversie

Designelementen die zorgen voor een betere conversie op je website kunnen verschillen per website, doel en doelgroep. We noemen de volgende best practices:

  • Benoem duidelijke USP’s op de belangrijkste webpagina’s.
  • Straal betrouwbaarheid uit met klant ratings- en testimonials.
  • Bied contactmogelijkheden via verschillende kanalen. Bezoekers willen op een laagdrempelige manier contact op kunnen nemen.
  • Toon herkenbare logo’s van partners, klanten en betaalproviders. Ook herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen.

 

Proces voor designoptimalisatie

Bij designoptimalisatie kijken we naar:

  • Drivers: Wat brengt bezoekers naar de website?
  • Barriers: Wat zorgt ervoor dat bezoekers je site tussentijds verlaten?
  • Hooks: Wat verleidt bezoekers om actie op je website uit te voeren?

Allereerst kijken we naar onderdelen met de meeste impact. Zo is het bijvoorbeeld niet nuttig om je winkelwagenpagina te optimaliseren als blijkt dat de meeste bezoekers afhaken op de productpagina.

Gelukkig hoef je voor betere conversie niet meteen een hele nieuwe website te maken. Met de genoemde verbeteringen in je webdesign kun je al uitstekende resultaten behalen.

 

Ook benieuwd hoe je met het design van je website je conversie kunt verbeteren?

Rox Media is gespecialiseerd in het maken van efficiënte en converterende websites, webshops en webapps. Slim maatwerk staat hierbij centraal want dat is wat klanten écht verder helpt. Al onze designs en oplossingen zijn pixel-perfect!

Rox Media helpt je graag met het verbeteren van het design van je website. Neem vandaag nog contact op om de mogelijkheden te bespreken.