In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. de laadtijd van je pagina’s.

De laadtijd van je pagina’s heeft invloed op de gebruikservaring van je website. Gebruikers verwachten dat een pagina binnen 2 seconden geladen is. Hoewel 2 seconden misschien weinig lijken, gelden er andere regels wanneer het om laadtijd gaat.

Uit onderzoek is gebleken dat 9% van de gebruikers afhaakt bij een laadtijd van 2 seconden. Bij een laadtijd van 3 seconden is dit 13% en bij 4 seconden al ruim 17%. Dat aantal loopt sterk op bij nog langere laadtijden waarbij met 7 seconden 32% van je gebruikers weg zijn. Pagina’s met een langere laadtijd zorgen er dus voor dat bezoekers afhaken, waardoor je conversie kan mislopen en uiteindelijk minder goed vindbaar kan worden binnen zoekmachines. Laadtijd is dus belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je pagina’s sneller worden?

 

 

De laadtijden van je pagina’s verbeteren

Hoewel laadtijd vaak een heel technisch iets is, is er op wat minder technisch gebied ook winst te behalen. We hebben een lijstje gemaakt met dingen die jij kunt doen om je pagina’s sneller (of in ieder geval niet trager) te maken. Veel van deze dingen zijn met kant-en-klare oplossingen te verhelpen:

  • Comprimeer je bestanden (zoals afbeeldingen, CSS, JavaScript)
  • Houd je website up-to-date
  • Kies voor betere hosting (eventueel gespecialiseerd in het systeem van jouw website)
  • Maak gebruik van caching
  • Verwijder ongebruikte plugins

Met dit lijstje kun je de eerste stappen maken naar snellere pagina’s. Probeer de punten eens uit en test het resultaat. Houd er wel rekening mee dat laadtijd afhankelijk is van veel verschillende factoren en dit vaak technische oplossingen vereist. Iedere website is anders en heeft daardoor een eigen aanpak nodig. Langere laadtijd is daarnaast ook niet het enige dat ervoor zorgt dat gebruikers snel afhaken.

Meer informatie over laadtijd?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Het verzamelen van feedback | Growth Hack #19

Maak jij al gebruik van de middelen om letterlijke feedback van je gebruiker te ontvangen? Inhoudelijke informatie over…

Verbeter je formulieren | Growth Hack #18

Formulieren zijn er in allerlei soorten en maten. Wat ze vaak gemeen hebben, is dat er een waardevol doel achter zit.…

Verwijder afleidingen uit je conversie funnel | Growth Hack #17

Wat is een conversie funnel? Je conversie funnel is het gehele online pad dat je gebruiker aflegt tot en met de aankoop…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op