In 9 verschillende blogs bespreken we de webdesign trends van 2020. Deze trends richten zich op een betere online experience. Deze week de trend een asymetrische indeling.

Voor deze trend is lef nodig! Door slim gebruik te maken van de asymmetrische indeling kan je je als bedrijf onderscheiden van je concurrenten die allemaal binnen de lijntjes teken. Je laat lef, plezier en enthousiasme zien. Daarnaast komt het vaak ook erg speels over. Deze trend kan je merkbeleving versterken wanneer dit termen zijn die passen bij waar jouw merk voor staat.

 

Rebels

Deze trend zet zich af tegen de veilige keuzes die andere merken maken. Veel websites zijn vaak gebaseerd op rasters, orde en standaard velden.

 

Maar, let op!

Het is moeilijk om een goede asymmetrische indeling te maken. Asymmetrie kan al snel voor een chaotische ervaring zorgen. De asymmetrie moet, ironisch genoeg, in balans zijn. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen en witruimtes.


Tips

1. Houd in je achterhoofd dat het oog van de kijker altijd naar de grote contrasterende elementen wordt geleid. Hiermee kan je dus spelen en de aandacht van de bezoeker de juiste kant op sturen. Op die manier kun je ook sturen op conversie.
2. Pas op met bewegende beelden (GIFjes) bij een asymmetrische indeling. Deze beelden vragen namelijk ook al veel aandacht. Een oplossing kan zijn de beelden alleen te laten bewegen als de klant de muis beweegt. Zo behoud je de rust. Een goed voorbeeld:
https://project-obsolete.com/en/