In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een aantal tips m.b.t. een effectieve FAQ pagina.

Een FAQ (oftewel veelgestelde vragen) pagina is een erg belangrijke pagina. Wanneer een gebruiker zich namelijk op deze pagina bevindt, heeft deze de motivatie om meer te weten te komen over jouw product of dienst. Er is dus al een bepaalde interesse. Dat is een goede reden om deze pagina wat extra aandacht te geven. We geven je een aantal snelle tips waarmee je je FAQ pagina een boost kan geven.

Maak antwoorden makkelijk vindbaar

Wanneer iemand op je FAQ pagina terecht komt, moet het vinden van een antwoord zo makkelijk mogelijk zijn. Dit kan op verschillende manieren.

Categoriseer vragen
Dit maakt het vinden van het juiste antwoord niet alleen makkelijker, maar toont je gebruiker ook direct andere vragen binnen hetzelfde onderwerp om eventuele vervolgvragen af te vangen.

Maak vragen makkelijk scanbaar
Zorg ervoor dat de vragen makkelijk te scannen zijn. Zet bijvoorbeeld niet direct het antwoord onder de vraag, want dit kost ruimte en overzicht. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld anchorlinks of uitklapbare vragen.

Houd antwoorden kort en bondig
Een antwoord moet vlot te lezen en makkelijk te begrijpen zijn, zodat je gebruiker weer snel verder kan met het daadwerkelijke doel.

Bied de mogelijkheid om te zoeken
Geef gebruikers de mogelijkheid om met een zoekveld te zoeken naar hun vraag. Het zoekveld kan eventueel tijdens het typen al bijbehorende vragen tonen.

Voorbeeld: FAQ zoekveld Dropbox

Verbind een vervolgactie aan je antwoorden

Een FAQ pagina moet de gebruiker weer op het juiste pad helpen om het gewenste doel te behalen. Maak dit zo eenvoudig mogelijk.

Bied de juiste vervolgstap
Kijk voor ieder antwoord wat de juiste vervolgstap is voor je gebruiker en verwijs hiernaar met een link of knop. Je gebruiker heeft namelijk (hopelijk) het juiste antwoord gevonden en wil graag verder met de volgende stap.

Maak antwoorden deelbaar
Een gebruiker wil een antwoord op een vraag misschien wel op kunnen slaan of naar iemand anders kunnen doorsturen. Maak dit mogelijk door je antwoorden makkelijk deelbaar te maken (door bijvoorbeeld een unieke URL per vraag).

Voorbeeld: Coolblue FAQ vervolgactie

Een belangrijke tip om ook nog even te noemen: vraag jezelf bij iedere veelvoorkomende vraag altijd eerst even af of je website niet op andere plekken tekort komt. Check of het antwoord op de vraag niet beter ergens in de content van de website verwerkt kan worden in plaats van deze direct op de FAQ pagina te plaatsen.

Kijk eens met deze tips in gedachte waar jou FAQ pagina nog wat verbeteringen kan gebruiken. Je hoeft niet alles direct om te gooien, maar kunt ook beginnen met één of een aantal tips. Pas ze toe op je website en check het effect ervan. Wil je graag dat wij eens met je meekijken? We geven je graag vrijblijvend advies.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Tweak je contactpagina | Growth Hack #16

Iemand bevindt zich op je contactpagina. Top! Maak de kans op afhaken zo klein mogelijk met onze tweaks voor je…

Help je gebruiker kiezen | Growth Hack #14

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Zo veel keuzes in producten en diensten, zonder dat je echt verschil ziet.…

Het schrijven van goede copy | Growth Hack #13

De waarde van goede teksten wordt nog wel eens onderschat. Maar copy heeft een grote invloed op de conversie van je…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op