In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. een live chat op je website.

Live chats zie je steeds vaker terugkomen op websites. Meestal zie je rechtsonder een label staan waar na klikken een popup verschijnt. Je kunt hier direct je vraag aan een medewerker stellen en persoonlijk antwoord krijgen. Heel handig, want je bent snel geholpen en kunt eventueel direct linkjes en bijlagen meesturen.

Het is een mooie laagdrempelige manier om hulp aan te bieden. Maar de manier waarop je dit aanbiedt moet wel aansluiten bij je doelgroep. Wat je namelijk ook wel eens ziet, is een chatvenster dat al uit zichzelf openklapt (soms zelfs met geluid). Op deze manier wordt je aandacht sterk naar het chatvenster getrokken. Wanneer je deze vervolgens wegklikt, wil hij op een andere pagina soms ineens wéér verschijnen en je aandacht trekken. Dan kan het heel snel vervelend worden en je afleiden van je doel.

In sommige gevallen is een (opvallend) chat venster dus juist handig (denk aan klantenservice), maar in andere gevallen leid je je gebruiker af. Waar doe je dan goed aan? Om erachter te komen wat voor jouw doelgroep werkt, zou je de verschillende mogelijkheden moeten testen. Probeer eens wat verschillende opties tegenover elkaar te zetten met een A/B test en check het op verschillende pagina’s. Bekijk wat de resultaten zijn en pas je website hierop aan.

Meer informatie over A/B testing?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Is jouw website toegankelijk? Doe de gratis toegankelijkheidsscan.

Ziekenhuizen, onderwijs, bibliotheken, openbaar vervoer en energie. Zomaar wat branches in de (semi)overheid waar…

Het verzamelen van feedback | Growth Hack #19

Maak jij al gebruik van de middelen om letterlijke feedback van je gebruiker te ontvangen? Inhoudelijke informatie over…

Verbeter je formulieren | Growth Hack #18

Formulieren zijn er in allerlei soorten en maten. Wat ze vaak gemeen hebben, is dat er een waardevol doel achter zit.…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op