In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. je gebruiker helpen met kiezen.

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Zo veel keuzes in producten en diensten, zonder dat je echt verschil ziet. Welke is dan beter? Welke past het beste bij jou? Waarom verschillen de prijzen? Je bent al snel aardig wat tijd kwijt om een keuze te maken. Daarom is het altijd fijn als een website je op weg helpt. We geven je een aantal tips hoe jij de keuze voor je gebruiker makkelijker kunt maken.

Maak het herkenbaar

Voeg bij ieder item iets toe waaruit blijkt voor wie het product bedoeld is. Dit kan door de doelgroep erbij te vermelden of door bijvoorbeeld aan te geven welk probleem het oplost. Zo kan je gebruiker zichzelf herkennen in het juiste item.

Invision app: productoverzicht met doelgroep

Label aanbevolen items

Laat je gebruikers weten welke items jij het beste vindt of welke het meest populair zijn door middel van labels. Zo is voor je gebruiker snel te zien welke producten sowieso het bekijken waard zijn.

Coolblue: label met 'Coolblue's keuze'

Gebruik slimme filters

Filters zijn vanzelfsprekend, maar soms kan het wel een stapje verder. Denk bijvoorbeeld aan hardloopschoenen. Naast het filteren op maat en kleur, kun je ook aanbieden om te filteren op hoe vaak iemand rent, op welke ondergrond of in welke weersomstandigheden. Op die manier geeft je filter een persoonlijk advies.

Decathlon: slimme productfilters

Maak het vergelijkbaar

Geef je gebruiker de optie om items binnen je website met elkaar te vergelijken. Dit geeft ze een handig overzicht van alle informatie en maakt het kiezen makkelijker.

MediaMarkt: productvergelijker

Zet klantbeoordelingen slim in

Klantbeoordelingen toon je misschien al, maar toon je ze op de juiste plekken? Laat jij de beoordelingen in het overzicht zien of pas op de detailpagina? Kunnen mensen sorteren op beoordeling? Maak ze zo behulpzaam mogelijk en laat klanten zo elkaar adviseren.

Bol.com: klantbeoordelingen in het overzicht

Ga eens na welke onderdelen jij zou kunnen verbeteren op je website. Probeer een (aantal) van de bovenstaande tips uit en bekijk de resultaten. Check hierbij dingen als een verschil conversie en de snelheid waarmee een product of dienst wordt gekozen.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Tweak je contactpagina | Growth Hack #16

Iemand bevindt zich op je contactpagina. Top! Maak de kans op afhaken zo klein mogelijk met onze tweaks voor je…

Een effectieve FAQ pagina | Growth Hack #15

Een FAQ (oftewel veelgestelde vragen) pagina is een erg belangrijke pagina. Wanneer een gebruiker zich namelijk op deze…

Het schrijven van goede copy | Growth Hack #13

De waarde van goede teksten wordt nog wel eens onderschat. Maar copy heeft een grote invloed op de conversie van je…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op