In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een tip m.b.t. het schrijven van goede copy.

De waarde van goede teksten wordt nog wel eens onderschat. Maar copy heeft een grote invloed op de conversie van je website. Niet alleen in het communiceren van je product of dienst en het overtuigen van je doelgroep, maar ook in de vindbaarheid van je website. Een breed onderwerp waar veel expertises samenkomen. Wij geven je aan aantal inzichten voor het schrijven van copy die geschikt is voor jouw doelgroep.

Denk aan je doelgroep

Wanneer bezoekers voor het eerst op je website komen, hebben ze vragen als ‘Wie ben je?’, ‘Wat bied je?’ en ‘Waarom is dit voor mij relevant?’. Aan jou de taak om hier een duidelijk antwoord op te geven. Het liefst kort en bondig. Mensen scannen vaak eerst de titel, subtitel, afbeeldingen en knoppen. Dit zijn dus goede plekken om al zoveel mogelijk onzekerheden weg te nemen. De overige teksten zijn er om meer verdieping te geven zodra er interesse is gewekt.

Belangrijk is dat je in je teksten focust op de voordelen van jouw product of dienst voor je doelgroep. Het gaat dus in eerste instantie niet zo zeer om welke features je biedt, maar juist om wat je doelgroep eraan heeft en welke problemen het voor ze oplost. Laat blijken dat je ze begrijpt. Zodra iemand zich herkent in wat jij schrijft, heb je de aandacht.

Een aantal snelle tips

Naast het schrijven voor je doelgroep, hebben we ook nog een aantal wat praktischere tips voor het verbeteren van je teksten:

  • Gebruik je titel om de aandacht te trekken.
  • Gebruik voor je titel niet meer dan 10 woorden.
  • Gebruik je subtitel om mensen te overtuigen een beter kijkje te nemen.
  • Hou je teksten altijd kort en duidelijk. Benoem alleen het nodige.
  • Gebruik een tone of voice die past bij je doelgroep én je bedrijf.
  • Zorg ervoor dat je menselijk overkomt.
  • Gebruik voor je buttons omschrijvende teksten.

Het kan lastig zijn om goede teksten te schrijven, maar gelukkig kun je teksten ook eenvoudig A/B testen. Laat je leiden door wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep. Daarnaast zijn er natuurlijk ook copywriters die voor jou het schrijven uit handen kunnen nemen.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Afrekenen als gastgebruiker toestaan | Growth Hack #12

Je kent het waarschijnlijk wel. Je besluit iets online te gaan kopen, voegt het product toe aan je winkelmand en klikt…

Een live chat op je website | Growth Hack #11

Live chats zie je steeds vaker terugkomen op websites. Meestal zie je rechtsonder een label staan waar na klikken een…

De laadtijd van je pagina’s | Growth Hack #10

De laadtijd van je pagina’s heeft invloed op de gebruikservaring van je website. Gebruikers verwachten dat een pagina…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op