In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Dit keer delen we een aantal tips m.b.t. het verzamelen van feedback.

Er zijn allerlei tools om het gedrag van je gebruikers op je website te monitoren en te analyseren. Maar gebruik jij al de middelen om letterlijke feedback van je gebruiker te ontvangen? Inhoudelijke informatie over je doelgroep en jouw product of dienst, rechtstreeks van de bron. Er zijn allerlei tools en methodes waarmee je deze waardevolle informatie kunt verzamelen. We hebben er even een aantal voor je op een rijt gezet om je een idee te geven van alle mogelijkheden.

Feedback labels
Een feedback label is een subtiel onderdeel op een website, die gebruikers kunnen raadplegen zodra ze er reden voor hebben. Achter een feedbacklabel zit vaak de mogelijkheid om op een snelle manier inhoudelijke feedback op te sturen, eventueel in combinatie met een rating.

Reviews
Reviews geven je klant de mogelijkheid om zich openbaar te uiten over jouw product of dienst. Dit kan zowel positief als negatief zijn, maar is hoe dan ook waardevol. Daarnaast kun je ook altijd (openbaar) reageren op een review om nog meer te leren over iemands ervaring en te laten zien dat jij feedback en verbetering serieus neemt.

Chat
Chat is een laagdrempelige manier om je gebruikers direct te helpen en erachter te komen waar ze (regelmatig) tegenaan lopen. Een handige methode om inhoudelijk feedback te ontvangen. Meer over het toepassen van een chat op je website, vind je in onze eerdere blogpost ‘Een live chat op je website‘.

Feedback polls
Een feedback poll bevat een vraag die je je gebruiker op een bepaald moment kunt stellen. Je kunt bijvoorbeeld voor een aankoop vragen of iemand alles goed kan vinden, of na een aankoop vragen of alles naar wens is verlopen. De poll kan ook verschijnen wanneer de gebruiker gedrag vertoond waarover je graag feedback zou willen ontvangen.

E-mail
E-mail klinkt wellicht voor de hand liggend, maar kan heel effectief ingezet worden om feedback te vergaren. Zo kun je een klant na het geven van support vragen hoe ze dit ervaren hebben in de vorm van een rating. Of je klant na een aankoop vragen hoe dat bevallen is en vragen om een review. En je kunt met e-mail ook enquêtes verspreiden. Het kan variëren van het aanklikken van een blije of droevige emoji tot het vragen om inhoudelijke feedback.

Ratings
Je kan je gebruikers ook vragen om (delen van) je content direct te beoordelen, met bijvoorbeeld een duimpje omhoog of omlaag. Dit kun je goed toepassen op informatiepagina’s of bij FAQ’s. Op deze manier kun je leren welke content wel of niet aansluit bij de behoeften en verwachtingen van je doelgroep. Eventueel in combinatie met een methode waar na het geven van de rating ook inhoudelijk feedback gegeven kan worden.

Zoals je ziet, zijn er allerlei verschillende manieren om online feedback te verzamelen. Welke manier jij het best kunt toepassen, hangt af van het doel dat je wilt bereiken. Alleen op basis daarvan kun je een passende methode kiezen. Ook de manier waarop je iets inzet heeft invloed op wat je allemaal aan feedback kunt verkrijgen.

Heb je hier vragen over en/of wil je graag een passend advies voor jouw website, dan mag je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Verbeter je formulieren | Growth Hack #18

Formulieren zijn er in allerlei soorten en maten. Wat ze vaak gemeen hebben, is dat er een waardevol doel achter zit.…

Verwijder afleidingen uit je conversie funnel | Growth Hack #17

Wat is een conversie funnel? Je conversie funnel is het gehele online pad dat je gebruiker aflegt tot en met de aankoop…

Tweak je contactpagina | Growth Hack #16

Iemand bevindt zich op je contactpagina. Top! Maak de kans op afhaken zo klein mogelijk met onze tweaks voor je…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op