In 9 verschillende blogs bespreken we de webdesign trends van 2020. Deze trends richten zich op een betere online experience. Deze week 3 trends rondom typografie.

Op het gebied van lettertypes zijn er drie verschillende trends gaande. Deze trends hebben een ding gemeen: je onderscheiden van de massa. En dan het liefst in een uniek lettertype en met een gedurfde uitstraling. 


Een eigen lettertype

Een goed lettertype is zo belangrijk, dat sommige bedrijven zelfs een eigen font ontwerpen. De grote  spelers als Google, Appel, Coca Cola en Airbnb zetten dit middel namelijk al een tijdje in. Dit lettertype past geheel bij hun stijl en waar ze voor staan. Ze passen dit lettertype toe op de website, in de app en natuurlijk ook bij het adverteren. Hierdoor stralen ze eenheid uit en vormen ze een punt van herkenning voor hun klanten.

Airbnb heeft het voor hun ideale lettertype ontworpen: perfecte leesbaarheid, rondheid waardoor het vriendelijk en  aanspreekbaar aanvoelt en daarnaast is het speels. Ze suggereren op hun site dat ze inspiratie hebben gehaald uit cereals (cornflakes). Mocht je dit interessant vinden, Airbnb heeft een uitgebreide uitleg op hun site staan (https://airbnb.design/cereal/).


Brutale en originele lettertypes

De tweede trend is een origineel en brutaal lettertype. Ook dit is een manier om je te onderscheiden uit de menigte. Zo helpt een origineel en brutaal lettertype de nadruk te leggen op een bepaalde tekst en zo iets extras te communiceren. Ook kan het een website met weinig afbeeldingen afmaken. Er zijn nu steeds meer tools beschikbaar waardoor je dit zonder duizenden euro’s te besteden kunt toepassen. De twee meest bekende voorbeelden hiervan is Google Fonts & Adobe Fonts.


Een dynamisch lettertype

Een derde trend is dynamische lettertypes. Dit maakt het mogelijk om vloeiend de dikte van je lettertype aan te passen. Dit in tegenstelling van de voorheen 2 tot 9 vaste stappen.

Een uitstekend voorbeeld  hiervan is Typekit Blog (voorbeeld). Ook hier is een tool voor beschikbaar. OpenFormat stelt designers in staat om met gemak 64.000 variaties van een teken toe te voegen. Dit zorgt vervolgens weer voor een breed scala aan keuzes. 

 

Tips

1. Houd het leesbaar! Probeer niet te origineel te zijn door het lettertype onleesbaar te maken.
2. Houd rekening met de trend ‘mobile first’. Typografie kan het goed doen op de pc, maar onleesbaar zijn op het kleinere mobiel scherm.