In 9 verschillende blogs bespreken we de webdesign trends van 2020. Deze trends richten zich op een betere online experience. Deze week de trend machine learning, een onderdeel van artificial intelligence (Al).

 

Gepersonaliseerde landingspagina’s

Machine learning kan designers helpen om informatie over de bezoekers vast te leggen. Vervolgens deelt de website aan de hand van deze uitkomsten de websitebezoekers op in verschillende groepen. Dit maakt het mogelijk om gepersonaliseerde bestemmingspagina’s te maken. Deze pagina’s zijn afgestemd op use-cases en context. Dit zorgt voor een betere conversie.

 

De toekomst

De voorspelling is dat in de toekomst de traditionele startpagina zal worden afgeschaft. Je startpagina zal met behulp van geavanceerde machine learing, dynamisch worden ingevuld. Dit zal gebeuren op basis van jouw profilering, zoekgeschiedenis en locatie. Zo wordt de gebruiker naar een gepersonaliseerde landingspagina gestuurd. De content wordt aangepast aan jouw voorkeuren. De pagina zal dus per persoon verschillen.

Daarnaast is er ook een beweging op gang aan het komen die jouw persoonlijke tekst- en kleur voorkeuren gebruikt en hier de website op aan te past. Hierbij wordt er gezocht naar de variant van de website waar jij het beste op reageert. Zo wordt er een gepersonaliseerde ervaring geleverd op basis van voorkeuren en waargenomen gedrag.

In de toekomst zullen websites weten wat de bezoekers willen voordat ze het zelf beseffen. Om een van de bekendste boeken over gebruiksvriendelijkheid te quoten: Don’t make me think.