De afgelopen weken hebben we je alles verteld over het toegankelijk maken van je website. Daarvoor moet je voldoen aan de vijf principes zoals die zijn opgesteld door de overheid. Het laatste principe gaat vooral over de content op je website. Wil je weten hoe je jouw website ‘universeel’ maakt, lees dan snel verder.

Al eerder heb je kunnen lezen wat de voordelen zijn van een toegankelijke website en op welke manier je ervoor zorgt dat je website ‘waarneembaar’, ’bedienbaar’, ‘begrijpelijk’ en ‘robuust’ is. Maar hoe zorg je er nu voor dat je website ‘universeel’ is?

 

Wat is een Universele website?

Wanneer we het hebben over het principe Universeel met betrekking tot een toegankelijke website, gaat het er vooral om dat je content goed vindbaar, uitwisselbaar en duurzaam is. Dat bereik je door te zorgen voor een duidelijk gestructureerde en gelaagde website.

 

Hoe maak je je website universeel?

Zo zorg je dat je website ‘universeel’ is:

  1. Zorg dat de structuur en opmaak van je website bijdragen aan het begrijpen van content door mensen en (zoek)machines. Gebruik bijvoorbeeld koppen en subkoppen (h1, h2, h3) die zorgen voor een betere structuur van je website.
  2. Zorg ervoor dat basis content en functionaliteiten altijd beschikbaar zijn, onafhankelijk het device, besturingssysteem of de browser die een gebruiker gebruikt.
  3. Zorg voor gebruiksvriendelijke URL’s. Een voorbeeld van een gebruiksvriendelijke URL is https://www.roxmedia.nl/projecten/mkb-toegankelijk/. Deze URL vertelt wat over de content en opbouw achter de URL.

 

Tips om vandaag nog aan de slag te gaan met het principe ‘Universeel’

  1. Bekijk je processen. Wil je dat toegankelijk werken een gewoonte wordt in je organisatie? Richt hier dan processen voor in en laat deze processen testen. Denk bijvoorbeeld aan een werkwijze waarbij content niet kan worden gepubliceerd voordat deze is gecontroleerd op toegankelijkheid.
  2. Test je processen automatisch. W3C houdt een lijst bij met internationale test-tools die je kunnen helpen om snel bepaalde facetten van je toegankelijkheid te beoordelen. Meer informatie vind je hier.
  3. Wil je weten of jouw website al op orde is, vraag dan een gratis toegankelijkheidsscan aan. Rox Media helpt je graag om de verbeterpunten uit de quickscan door te voeren. Zo ligt een toegankelijke website binnen handbereik.

 

Rox Media is op de hoogte van de laatste WCAG 2.0 Richtlijnen en heeft hier veel ervaring in met projecten voor onder andere Rijksoverheid, MKB Nederland en Dopingautoriteit.

 

Wil jij ook graag dat al jouw online oplossingen veilig zijn en aan wet- en regelgeving voldoen? Neem dan vandaag nog contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rox Media is gespecialiseerd in veilige, online oplossingen voor zowel grote corporates als lokale ondernemers. Slim maatwerk staat hierbij centraal want dat is wat klanten écht verder helpt. Al onze designs en oplossingen zijn pixel-perfect!