Als (semi-)overheidsinstelling ben je vanaf 23 september 2019 verplicht je webtoegankelijkheid goed te regelen. Als je je houdt aan de vijf principes die door de overheid zijn opgesteld, ligt een toegankelijke website binnen handbereik. Wil je weten hoe je jouw website ‘begrijpelijk’ maakt, lees dan snel verder.

Al eerder heb je kunnen lezen wat de voordelen zijn van een toegankelijke website en op welke manier je ervoor zorgt dat je website ‘waarneembaar’ is en ‘bedienbaar’ is. Maar hoe zorg je er nu voor dat je website ‘begrijpelijk’ is?

 

Wat is begrijpelijkheid van je website?

Wanneer we het hebben over een begrijpelijke website, dan gaat het over richtlijnen voor de leesbaarheid en het lees/taalniveau. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van jargon en ongebruikelijke woorden. Door duidelijke en gebruikelijke taal te gebruiken, verbeter je de gebruikersvriendelijkheid van je website.

Ook gaat het bij een begrijpelijke website om duidelijke navigatie. Zorg dat elementen in dezelfde designs zoals buttons overal hetzelfde ‘doen’. Geef gebruikers ook duidelijke instructies en foutmeldingen, bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren. Dat komt de begrijpelijkheid van je website ten goede.

 

Verbeter de begrijpelijkheid van je website

Zo zorg je dat je website begrijpelijk is:

  1. Maak tekst en content leesbaar en begrijpelijk. Zorg bijvoorbeeld dat er aanvullende content beschikbaar is voor gebruikers met een leesniveau hoger dan drie jaar middelbaar onderwijs. Ook is het belangrijk om afkortingen te vermijden en een vertaling te geven bij het gebruik van Engelstalige quotes.
  2. Maak het uiterlijk en de bediening van webpagina’s voorspelbaar. Zorg bijvoorbeeld dat buttons die er hetzelfde uit zien, ook over hetzelfde ‘doen’.
  3. Help gebruikers om fouten te vermijden en ze te verbeteren. Geef bijvoorbeeld duidelijke instructies. Bied hulp bij invoer en help gebruikers om fouten te vermijden door het gebruik van foutsuggesties.

 

Tips om vandaag nog aan de slag te gaan met begrijpelijkheid

  1. Bekijk je processen. Wil je dat toegankelijk werken een gewoonte wordt in je organisatie? Richt hier dan processen voor in en laat deze processen testen. Denk bijvoorbeeld aan een werkwijze waarbij content niet kan worden gepubliceerd voordat deze is gecontroleerd op toegankelijkheid.
  2. Test je processen automatisch. W3C houdt een lijst bij met internationale test-tools die je kunnen helpen om snel bepaalde facetten van je toegankelijkheid te beoordelen. Meer informatie vind je hier.
  3. Wil je weten of jouw website al op orde is, vraag dan een gratis toegankelijkheidsscan aan. Rox Media helpt je graag om de verbeterpunten uit de quickscan door te voeren. Zo ligt een toegankelijke website binnen handbereik.

Rox Media is op de hoogte van de laatste WCAG 2.0 Richtlijnen en heeft hier veel ervaring in met projecten voor onder andere Rijksoverheid, MKB Nederland en Dopingautoriteit.

 

Wil jij ook graag dat al jouw online oplossingen veilig zijn en aan wet- en regelgeving voldoen? Neem dan vandaag nog contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Rox Media is gespecialiseerd in veilige, online oplossingen voor zowel grote corporates als lokale ondernemers. Slim maatwerk staat hierbij centraal want dat is wat klanten écht verder helpt. Al onze designs en oplossingen zijn pixel-perfect!