In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een aantal tips m.b.t. het verbeteren van je formulieren.

Formulieren zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je inschrijfformulieren, contactformulieren, aanvraagformulieren, aanmeldformulieren en ga zo maar door. Wat ze vaak gemeen hebben, is dat er een waardevol doel achter zit. Daarom is het belangrijk dat het invullen van een formulier de gebruiker zo makkelijk mogelijk afgaat. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee je jouw formulieren een goede verbeterslag kan geven.

1. Geef een reden om het formulier in te vullen
Laat duidelijk weten wat de voordelen voor je gebruiker zijn om het formulier in te vullen.


2. Vraag alleen wat écht nodig is

Vraag je gebruiker alleen om de informatie die je echt nodig hebt om een goed vervolg te kunnen geven. Dit maakt het formulier zo kort en eenvoudig mogelijk en maakt het aantrekkelijker om in te vullen.


3. Maak het behapbaar door te groeperen

Deel je formulier logisch in en kijk vervolgens of je het misschien beter in stappen kunt opdelen. Stappen vullen fijner in dan één lange lijst aan velden. Wat je eventueel ook kunt doen, is bepaalde velden pas tonen nadat eerdere zijn ingevuld. Maakt het eenvoudiger en voelt een stuk sneller.

4. Hou het formulier 1-koloms
Meerdere kolommen maken een formulier minder overzichtelijk en minder makkelijk in te vullen. Hou het daarom onder elkaar in één kolom.


5. Kies per onderdeel het juiste type veld

Voor ieder type antwoord is een passend veld. De ene keer is een tekstveld de beste optie en de andere keer een lijst met checkboxes. Kijk voor iedere vraag in welke vorm het antwoord het meest efficiënt gegeven kan worden.


6. Toon altijd het veldlabel

Dus ook tijdens of na het invullen van een veld. Het label moet altijd terug te zien zijn.

7. Laat zien welke velden verplicht zijn
De meest voorkomende manier is om een asterisk (*) te zetten bij verplichte velden. Zo kan een gebruiker zien welke velden optioneel zijn. Vraag jezelf bij optionele vragen ook altijd nog even af of dit veld dan wel echt nodig is.


8. Wees vergevend

Wees niet te kritisch op de ingevulde informatie. Sta bijvoorbeeld toe dat zowel 3032SB als 3032 SB een juiste notatie is voor een postcode.


9. Maak het visueel

Pas iconen of afbeeldingen toe om vragen of keuzes eenvoudiger of duidelijker te maken.

10. Vul zo veel mogelijk automatisch in
Weet je al op welke locatie iemand zich bevindt? Vul dan automatisch het land in. Heeft iemand al een postcode gegeven? Vul dan automatisch het bijbehorende adres in. Scheelt je gebruiker weer tijd.


11. Zorg ervoor dat errors duidelijk zijn

Laat duidelijk weten waarom het formulier niet verzonden kan worden. Niet alleen met een verklarende algemene melding, maar ook met een melding bij het betreffende veld.


12. Maak het formulier navigeerbaar met tab

Op deze manier kan je gebruiker snel door naar het volgende veld door tab te gebruiken.


13. Bied uitleg en hulp

Check bij welke vragen wellicht meer informatie nodig is en bied hier voorbeelden of meer informatie. Zorg er ook voor dat je contactgegevens altijd makkelijk bereikbaar zijn voor wanneer iemand hulp nodig heeft bij het invullen.

Pas eens (een aantal van) deze tips toe en maak zo een verbeterslag op je huidige formulier(en). Check wat het met je conversie doet en speel hier weer op in. Wil je graag dat we met je meekijken? Laat het ons weten.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Het verzamelen van feedback | Growth Hack #19

Maak jij al gebruik van de middelen om letterlijke feedback van je gebruiker te ontvangen? Inhoudelijke informatie over…

Verwijder afleidingen uit je conversie funnel | Growth Hack #17

Wat is een conversie funnel? Je conversie funnel is het gehele online pad dat je gebruiker aflegt tot en met de aankoop…

Tweak je contactpagina | Growth Hack #16

Iemand bevindt zich op je contactpagina. Top! Maak de kans op afhaken zo klein mogelijk met onze tweaks voor je…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op