In onze reeks ‘Growth hacks’ delen we wekelijkse nuttige korte feitjes waarmee je de conversie van je website een boost kan geven. En daarmee dus ook je business. Deze week delen we een aantal tips m.b.t. het verwijderen van afleidingen uit je conversie funnel.

Wat is een conversie funnel? Een conversie funnel is kort gezegd het gehele online pad dat je gebruiker aflegt tot en met de aankoop van je product of service. De funnel kan al starten voordat je gebruiker op je website zit. Er zitten vaak acties aan vooraf waardoor iemand bij jou terecht komt, zoals bijvoorbeeld het Googlen van een bepaalde zoekterm. Wij gaan het in deze post hebben over het deel waarin je gebruiker zich op jouw website bevindt.

De pagina’s die een grote rol spelen in je conversie funnel, zijn erg belangrijk. Deze pagina’s moeten je gebruiker namelijk begeleiden naar de volgende stap in de funnel tot er uiteindelijk conversie plaatsvindt. Als deze pagina’s dit niet goed genoeg doen, is de kans groot dat je gebruiker afhaakt en je conversie misloopt. Er zijn verschillende dingen die je gebruiker kunnen afleiden van zijn of haar doel op de pagina. Wij noemen hieronder een aantal afleidingen en manieren om hier een verbeterslag op te maken.

Onvoldoende focus

Het is belangrijk dat iedere pagina een bepaald doel heeft. Vraag jezelf bij iedere pagina af of deze inderdaad een duidelijk doel heeft. Zorg ervoor dat iedere pagina een hoofddoel heeft en dat alle onderdelen op de pagina dit doel ondersteunen.

Hoofdnavigatie

De hoofdnavigatie is natuurlijk een belangrijk onderdeel van je website, maar niet op iedere pagina van groot belang. Zolang de pagina zelf je gebruiker verder helpt. Kijk eens of je op bepaalde pagina’s je hoofdnavigatie (deels) kunt verbergen. En misschien ook je logo kunt minimaliseren (tot bijv. alleen beeldmerk) om voor meer rust op de pagina te zorgen. Meer hierover in onze Growth Hack ‘Haal je navigatie weg’.

Te veel calls to action

Op een pagina met één duidelijk hoofddoel hoort ook één duidelijke call to action. Zorg ervoor dat je belangrijkste call to action ook het meest opvalt en niet concurreert met andere onderdelen op de pagina.

Voorbeeld Independer: doelgericht, aangepast hoofdmenu en duidelijke call to action.

Verwijzingen naar andere pagina’s binnen de website

Wanneer een klant bijvoorbeeld bij een product niets ziet staan over de levertijd, gaat deze hiernaar op zoek. Dit heeft namelijk invloed op zijn of haar beslissing. Vaak kun je deze info vinden via de header of footer. Op die manier moet alleen wel de productpagina verlaten worden om erachter te komen wat de levertijd is. Daarnaast staan deze onderdelen vaak ook vol met andere afleidende onderdelen. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk verwijzingen naar andere pagina’s binnen je website nodig zijn door relevante informatie al direct te tonen.

Te veel informatie

Maar meer informatie tonen, is niet altijd beter. Je kunt je gebruiker overrompelen met de hoeveelheid informatie die je biedt en daarmee juist afleiden. Wees daarom kritisch in het selecteren van de informatie die je wilt tonen. Wat is de informatie die echt iets toevoegt en die helpt het doel te bereiken?

Te veel keuze

Keuze is fijn, maar te veel keuze is verwarrend. Onderdelen zoals ’Soortgelijke items’ tonen, kan op bepaalde momenten handig zijn. Maar wanneer iemand net overtuigd is van een bepaald product, kan het juist voor twijfel zorgen. Vraag je bij dit soort onderdelen ook weer af of iets echt helpt om het doel te bereiken. In onze eerder post ‘Help je gebruiker kiezen’ geven we wat meer tips op dit gebied.

Voorbeeld Bijenkorf: duidelijke call to action, overzichtelijk, nodige informatie aanwezig.

Waar deze punten samen eigenlijk voor zorgen is: meer doelgerichtheid, meer overzicht en meer focus op de pagina’s binnen je conversie funnel. Om zo te werken naar meer conversie. Welke pagina’s voor jouw website het belangrijkst zijn, kun je analyseren aan de hand van de data van je website (bijv. met Google Analytics). Maak aan de hand van de bovenstaande tips een verbeterslag op die pagina’s en meet het resultaat. Wil je hier graag hulp bij of wil je een persoonlijk advies? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.

Meer informatie over optimalisatie?

Stel ons je vraag

Meer Growth Hacks uit deze serie

Accessibility #1 | Wat is webtoegankelijkheid?

Formulieren zijn er in allerlei soorten en maten. Wat ze vaak gemeen hebben, is dat er een waardevol doel achter zit.…

Is jouw website toegankelijk? Doe de gratis toegankelijkheidsscan.

Ziekenhuizen, onderwijs, bibliotheken, openbaar vervoer en energie. Zomaar wat branches in de (semi)overheid waar…

Het verzamelen van feedback | Growth Hack #19

Maak jij al gebruik van de middelen om letterlijke feedback van je gebruiker te ontvangen? Inhoudelijke informatie over…

onze projecten  

We werken voor klanten als WNF, Rijksoverheid, Vodafone en Gemeente Rotterdam.

leer ons kennen  

Wij zijn een jong en groeiend internetbureau uit hartje Rotterdam.

vragen, advies of kennismaken?

Neem contact met ons op