Op de website van provincie Noord-Holland kunnen inwoners terecht voor informatie van de provincie en om direct hun zaken online te regelen. In samenwerking met communicatiebureau Tappan kregen wij de opdracht om de website en het intranet compleet te vernieuwen. Het was aan ons om nieuwe ontwerpen te maken en een complete online styleguide op te zetten.

Bezoekers vinden beter wat ze zoeken

Herstructureren

De website van de provincie dient 5 verschillende doelgroepen. Om tot belangrijke inzichten hiervoor te komen, hebben we een brainstorm gehouden met verschillende stakeholders. Hieruit bleek dat de website een nieuwe consistente structuur nodig had. Er moest o.a. een nieuwe hoofdnavigatie komen en beter gelinkt worden naar relevante content. We hebben daarom een nieuwe navigatiestructuur en indeling ontworpen, waarmee bezoekers beter hun weg vinden op de website.

Snel en makkelijk navigeren

Op de homepage staat nu een opvallende zoekbalk met daarnaast de meest gezochte pagina’s in de vorm van toptaken, zodat de bezoeker snel kan navigeren. Deze zoekbalk geeft nu betere en georganiseerde resultaten. De hoofdnavigatie heeft een nieuwe indeling gekregen met een overzichtelijk submenu. Vanaf de verschillende pagina’s van de website wordt gelinkt naar nieuwsberichten, documenten en andere relevante pagina’s. Zo is informatie beter gegroepeerd en makkelijker te vinden.

Toegankelijk voor iédereen

Websites van overheden moeten voldoen aan de webrichtlijnen 2.0. Dit zijn richtlijnen die een website volledig toegankelijk maken voor alle bezoekers. Dus ook bezoekers met bijvoorbeeld een visuele, auditieve of motorische handicap.

Bij het ontwerpen van een website binnen deze richtlijnen, moet rekening gehouden worden met dingen als kleurcontrasten, tekstgroottes en de toepassing van afbeeldingen. Uiteindelijk wordt de website gecheckt door een officiële inspectieinstelling en krijgt de website bij slagen een waarmerk. De website van Noord-Holland draagt het waarmerk voor het hoogste drempelvrij niveau.

Complete online styleguide

Consistente huisstijl

Een huisstijl speelt een belangrijke rol. Hiermee wordt een bedrijf of organisatie onderscheiden en het brengt een bepaalde boodschap naar buiten. Wanneer er een goede consistente stijl is, draagt dit bij aan een heldere communicatie en een professionele indruk. Een huisstijl helpt een bedrijf om goede communicatieuitingen neer te zetten.

Offline naar online

Provincie Noord-Holland had voor hun offline uitingen al een nieuwe, moderne huisstijl. Deze was echter nog niet vertaald naar de digitale wereld. Op basis van hun bestaande offline styleguide hebben wij visuele ontwerpen gemaakt voor de website en het intranet. Wij hebben zo een nieuwe online stijl neergezet voor de provincie. Deze stijl hebben wij vervolgens uitgewerkt tot een complete online styleguide. Met deze styleguide kan de provincie zelf hun stijl online toepassen. Het resultaat: een consistente stijl voor alle online uitingen.

Consistente huisstijl

Een huisstijl speelt een belangrijke rol. Hiermee wordt een bedrijf of organisatie onderscheiden en het brengt een bepaalde boodschap naar buiten. Wanneer er een goede consistente stijl is, draagt dit bij aan een heldere communicatie en een professionele indruk. Een huisstijl helpt een bedrijf om goede communicatieuitingen neer te zetten.

Offline naar online

Provincie Noord-Holland had voor hun offline uitingen al een nieuwe, moderne huisstijl. Deze was echter nog niet vertaald naar de digitale wereld. Op basis van hun bestaande offline styleguide hebben wij visuele ontwerpen gemaakt voor de website en het intranet. Wij hebben zo een nieuwe online stijl neergezet voor de provincie. Deze stijl hebben wij vervolgens uitgewerkt tot een complete online styleguide. Met deze styleguide kan de provincie zelf hun stijl online toepassen. Het resultaat: een consistente stijl voor alle online uitingen.

Intranet

Het intranet van de provincie was verouderd, miste structuur en had een verwarrende navigatie zonder duidelijk onderscheid dus hoofd- en subitems. We hebben bij het intranet dezelfde aanpak gehanteerd als voor de website: eerst een interactie ontwerp en vervolgens een nieuwe consistente stijl.

Betere interne communicatie

We hebben het intranet structuur gegeven door informatie te categoriseren en dit door te trekken in een duidelijke hoofd- en subnavigatie. Serviceonderdelen hebben we losgetrokken en verplaatst naar de footer. De informatie wordt nu overzichtelijker en logischer gepresenteerd, waardoor interne communicatie een stuk beter kan verlopen.

Meer betrokkenheid

Het intranet is getransformeerd van kennisbank naar interactief platform. Iedere gebruiker heeft namelijk een persoonlijk dashboard. Deze kan naar eigen wens ingedeeld worden aan de hand van widgets. Dit zijn widgets met o.a. nieuws feeds, mededelingen en evenementen. Hiermee is de gebruiker altijd op de hoogte en direct betrokken bij belangrijke updates.

Meer over dit project?


Robbert

Robbert ten Horn
+31 (0)10 340 0769
robbert@roxmedia.nl

Neem contact met ons op